Het aanbod van 2AVANTI
Externe begeleiding
Binnen onze maatschappij wordt veel gevraagd van jongeren met een ontwikkelingsachterstand. Stage, school, de uitstroom naar passend werk, later wellicht begeleid wonen en dan wordt ook nog verwacht dat ze op sociaal gebied hun mannetje staan. Dit alles hangt veel samen met het niveau van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Essentieel natuurlijk, maar hoe belangrijk is het om lekker in je vel te zitten en vanuit daar verder te leren? Die balans staat bij 2AVANTI voorop.
We richten ons op het vergroten van die zelfstandigheid en zelfredzaamheid door middel van passende activiteiten. We proberen zoveel mogelijk balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Zo worden de jongeren tijdens de begeleiding uitgedaagd om hun vaardigheden te vergroten, maar ook beloond met een stukje ontspanning en plezier.
De jongeren worden extern begeleid, wat betekent dat ze worden opgehaald uit school, thuis of werk. We maken (wanneer mogelijk) samen een twee maandelijkse planning met activiteiten, passend bij de deelnemer en zijn hulpvraag. De activiteit wordt altijd ingezet als middel. Zo kan het zijn dat we een middag met de trein op pad gaan en oefenen met planning en verkeersveiligheid of we gaan bijvoorbeeld naar de supermarkt om te leren omgaan met geld.
Ons kantoor is een vaste opstartplek waar we wat kunnen drinken en de school- of werkdag kunnen bespreken. Ook daar kunnen we de begeleiding starten of afwisselen met een actievere activiteit.
Begeleiding in de thuissituatie
Binnen onze maatschappij wordt veel gevraagd van jongeren met een ontwikkelingsachterstand. Stage, school, de uitstroom naar passend werk, later wellicht begeleid wonen en dan wordt ook nog verwacht dat ze op sociaal gebied hun mannetje staan. Dit alles hangt veel samen met het niveau van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Essentieel natuurlijk, maar hoe belangrijk is het om lekker in je vel te zitten en vanuit daar verder te leren? Die balans staat bij 2AVANTI voorop.
We richten ons op het vergroten van die zelfstandigheid en zelfredzaamheid door middel van passende activiteiten. We proberen zoveel mogelijk balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Zo worden de jongeren tijdens de begeleiding uitgedaagd om hun vaardigheden te vergroten, maar ook beloond met een stukje ontspanning en plezier.
De jongeren worden extern begeleid, wat betekent dat ze worden opgehaald uit school, thuis of werk. We maken (wanneer mogelijk) samen een twee maandelijkse planning met activiteiten, passend bij de deelnemer en zijn hulpvraag. De activiteit wordt altijd ingezet als middel. Zo kan het zijn dat we een middag met de trein op pad gaan en oefenen met planning en verkeersveiligheid of we gaan bijvoorbeeld naar de supermarkt om te leren omgaan met geld.
Ons kantoor is een vaste opstartplek waar we wat kunnen drinken en de school- of werkdag kunnen bespreken. Ook daar kunnen we de begeleiding starten of afwisselen met een actievere activiteit.
Z: Ik speel altijd poker met mijn broer. Kun jij dat ook?
R: Als je het me uitlegt, kan ik het perfect!
Begeleiding in de klas
Voor sommige jongeren is een hele dag in de klas zitten veel. Veel van hetzelfde en een plek met veel kaders waar ze zich aan moeten houden. Dit kan voor zowel een leerkracht als de leerling een uitdaging zijn, waardoor het leerproces moeizamer verloopt. Dat is natuurlijk zonde.
2AVANTI heeft de mogelijkheid om individuele begeleiding te bieden in de klas. Wat de voordelen daarvan zijn? Nou, dat betekent dat de jongere altijd begeleiding in de buurt heeft, ook als de leerkracht zijn aandacht moet verdelen. Daarnaast is er de mogelijkheid om een gedeelte van de dag les te volgen en, op het moment dat dat niet meer gaat, de leerling mee te nemen uit de klas. Vanuit daar kan de individuele begeleiding voortgezet worden op maat. Dat betekent dat de begeleiding zich kan voortzetten binnen school of juist daarbuiten als daar behoefte aan is.
Zo voorkomen we wellicht dat een leerling uitvalt op school of het leerproces gestaakt wordt. Hoe mooi zou het zijn als we in plaats daarvan, juist werken vanuit een ontspannen sfeer en daarmee misschien wel het leerproces in de klas weer kunnen vergroten.