Het aanbod van 2AVANTI

Externe begeleiding

Binnen onze maatschappij wordt veel gevraagd van jongeren met een ontwikkelingsachterstand. Stage, school, de uitstroom naar passend werk, later wellicht begeleid wonen en dan wordt ook nog verwacht dat ze op sociaal gebied hun mannetje staan. Dit alles hangt veel samen met het niveau van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Essentieel natuurlijk, maar hoe belangrijk is het om lekker in je vel te zitten en vanuit daar verder te leren? Die balans staat bij 2AVANTI voorop.

We richten ons op het vergroten van die zelfstandigheid en zelfredzaamheid door middel van passende activiteiten. We proberen zoveel mogelijk balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Zo worden de jongeren tijdens de begeleiding uitgedaagd om hun vaardigheden te vergroten, maar ook beloond met een stukje ontspanning en plezier.

De jongeren worden extern begeleid, wat betekent dat ze worden opgehaald uit school, thuis of werk. We maken (wanneer mogelijk) samen een twee maandelijkse planning met activiteiten, passend bij de deelnemer en zijn hulpvraag. De activiteit wordt altijd ingezet als middel. Zo kan het zijn dat we een middag met de trein op pad gaan en oefenen met planning en verkeersveiligheid of we gaan bijvoorbeeld naar de supermarkt om te leren omgaan met geld.

Ons kantoor is een vaste opstartplek waar we wat kunnen drinken en de school- of werkdag kunnen bespreken. Ook daar kunnen we de begeleiding starten of afwisselen met een actievere activiteit.

Begeleiding in de thuissituatie

Binnen onze maatschappij wordt veel gevraagd van jongeren met een ontwikkelingsachterstand. Stage, school, de uitstroom naar passend werk, later wellicht begeleid wonen en dan wordt ook nog verwacht dat ze op sociaal gebied hun mannetje staan. Dit alles hangt veel samen met het niveau van zelfstandigheid en zelfredzaamheid. Essentieel natuurlijk, maar hoe belangrijk is het om lekker in je vel te zitten en vanuit daar verder te leren? Die balans staat bij 2AVANTI voorop.

We richten ons op het vergroten van die zelfstandigheid en zelfredzaamheid door middel van passende activiteiten. We proberen zoveel mogelijk balans te vinden tussen inspanning en ontspanning. Zo worden de jongeren tijdens de begeleiding uitgedaagd om hun vaardigheden te vergroten, maar ook beloond met een stukje ontspanning en plezier.

De jongeren worden extern begeleid, wat betekent dat ze worden opgehaald uit school, thuis of werk. We maken (wanneer mogelijk) samen een twee maandelijkse planning met activiteiten, passend bij de deelnemer en zijn hulpvraag. De activiteit wordt altijd ingezet als middel. Zo kan het zijn dat we een middag met de trein op pad gaan en oefenen met planning en verkeersveiligheid of we gaan bijvoorbeeld naar de supermarkt om te leren omgaan met geld.

Ons kantoor is een vaste opstartplek waar we wat kunnen drinken en de school- of werkdag kunnen bespreken. Ook daar kunnen we de begeleiding starten of afwisselen met een actievere activiteit.

Z: Ik speel altijd poker met mijn broer. Kun jij dat ook?

R: Als je het me uitlegt, kan ik het perfect!

Begeleiding in de klas

Voor sommige jongeren is een hele dag in de klas zitten veel. Veel van hetzelfde en een plek met veel kaders waar ze zich aan moeten houden. Dit kan voor zowel een leerkracht als de leerling een uitdaging zijn, waardoor het leerproces moeizamer verloopt. Dat is natuurlijk zonde.

2AVANTI heeft de mogelijkheid om individuele begeleiding te bieden in de klas. Wat de voordelen daarvan zijn? Nou, dat betekent dat de jongere altijd begeleiding in de buurt heeft, ook als de leerkracht zijn aandacht moet verdelen. Daarnaast is er de mogelijkheid om een gedeelte van de dag les te volgen en, op het moment dat dat niet meer gaat, de leerling mee te nemen uit de klas. Vanuit daar kan de individuele begeleiding voortgezet worden op maat. Dat betekent dat de begeleiding zich kan voortzetten binnen school of juist daarbuiten als daar behoefte aan is.

Zo voorkomen we wellicht dat een leerling uitvalt op school of het leerproces gestaakt wordt. Hoe mooi zou het zijn als we in plaats daarvan, juist werken vanuit een ontspannen sfeer en daarmee misschien wel het leerproces in de klas weer kunnen vergroten.

Ervaringen van ouders en deelnemers

We hebben Marloes leren kennen toen zij nog in dienst was bij een organisatie die o.a. logeerweekenden aanbood. Onze zoon nam daar al geruime...
Meer lezen
Moeder van Tibo
We hebben Marloes leren kennen toen zij nog in dienst was bij een organisatie die o.a. logeerweekenden aanbood. Onze zoon nam daar al geruime tijd aan deel. Via een collega van Marloes hoorde wij dat zij een eigen bedrijf had gestart waarin zij meer de een op-een-begeleiding verzorgde. Dat was precies wat wij voor onze zoon als toevoeging zochten en aangezien wij Marloes dus al geruime tijd kende wisten wij dat zij de expertise had om dit tot een goed resultaat te brengen. De samenwerking met Marloes hebben wij vanaf het begin als positief ervaren. Ze denkt mee (met de wensen van zowel het kind als de ouders), is flexibel, daadkrachtig, creatief, denkt in oplossingen en als het gaat om de kinderen heeft ze echt super veel geduld. Mijn zoon ziet Marloes echt als een maatje.
Dit alles is voor ons als ouders heel prettig, maar vooral voor hemzelf is het een fijne en veilige basis.
Ik zou haar dan ook zeker aanbevelen.
Tibo
Moeder van Tibo
Via een andere moeder werd ik gewezen op de diensten die jij aanbiedt. Ik kende je al van de Amo en zo was het contact...
Meer lezen
Moeder van Else
Via een andere moeder werd ik gewezen op de diensten die jij aanbiedt. Ik kende je al van de Amo en zo was het contact snel gelegd.
Ik vind de samenwerking in het zelfstandiger maken van Else erg prettig. Je spiegelt mij wat ik erg vind in de wijze waarop ik met Else omga, je benoemt zaken die je ziet op een respectvolle manier. Else is enorm op je gesteld. Je  hebt in korte tijd haar vertrouwen gewonnen.
Ik zou je zeker aanbevelen: je bent rustig, benaderbaar, beweegt mee maar biedt ook structuur waar dat nodig is. In die zin ben dan weer stevig voor de kinderen. Je hebt een open blik, benoemt zaken en maakt ze bespreekbaar.
Else
Moeder van Else
De samenwerking heeft een win/win situatie opgeleverd voor Linde en mij. Ik heb dan even tijd voor mezelf en krijg dan even “lucht” om dingen te doen en Linde...
Meer lezen
Moeder van Linde
De samenwerking heeft een win/win situatie opgeleverd voor Linde en mij. Ik heb dan even tijd voor mezelf en krijg dan even “lucht” om dingen te doen en Linde krijgt meer zelfvertrouwen omdat ze “onder mijn vleugels” uit is. Daarnaast is ze nu actief bezig ipv achter haar tablet of telefoon, wat erg belangrijk is met name vanwege gewichtstoename. Linde kan moeilijk zelf initiatief nemen in zichzelf bezig houden. Ik zou Marloes zeker aanbevelen! Lieve, betrouwbare persoonlijkheid en Linde voelt zich heel erg op haar gemak bij haar.
Carmelita
Moeder van Linde
Wij kenden Marloes al jaren als vaste begeleidster van Demi bij een andere opvang. Naast het omgaan met leeftijdsgenoten in groepsverband waren wij op zoek naar een professionele hulp die ...
Meer lezen
Moeder van Demi
Wij kenden Marloes al jaren als vaste begeleidster van Demi bij een andere opvang. Naast het omgaan met leeftijdsgenoten in groepsverband waren wij op zoek naar een professionele hulp die wij het vertrouwen konden geven om Demi ook individueel te begeleiden. Belangrijkste doel hierbij was Demi op een natuurlijke, ongedwongen maar uitdagende manier vaardigheden aan te leren en kennis te laten maken met uiteenlopende activiteiten, waardoor ze zelfverzekerder wordt, zich blijft ontwikkelen en haar zelfredzaamheid blijft groeien. Omdat Demi altijd al een goede klik had met Marloes, is zij de aangewezen persoon hiervoor gebleken. Wij zouden Marloes zeker aanbevelen; zij haalt op een professionele maar natuurlijke wijze het beste in Demi naar boven. Zo fijn om te zien hoe ze altijd enthousiast terugkomt van de begeleidingsmomenten.
Chantal
Moeder van Demi